måndag 9 juli 2012

Vecka 12

Då var man i vecka 12 nu då (11+0), veckorna springer iväg och nu är det drygt två månader tills man får göra sitt rutinultraljud på Östra (lär la bli i september nån gång). Och bara 3 dagar kvar till mitt ultraljud hos läkaren, spännande värre men nervös som faaan! Dock börjar jag bli lite lugnare nu av nån anledning, inget verkar ju vara fel så varför tänka negativt? Nåja, vi får se vad det visar men jag förväntar mig att få se en levande liten Ärta!:)
Illamåendet är kvar, tröttheten har dock blivit lite bättre (yaay!;)) men istället har jag ju som sagt fått ont i höfterna vilket ju är mindre kul... Men men det kunde vart värre så jag tänker inte klaga mer på det nu.
Ska ju till barnmorskan på onsdag också, ta prover och så då vi inte hann det när jag blev inskriven. Det blir inte min ordinarie barnmorska dock då hon har semester men eftersom det bara är prover så kvittar det ju så sätt.
Men jag är verkligen nöjd med den jag fick, hur gullig och trevlig som helst!:) Så det var ju tur i oturen att det strulade sig vid inskrivningen kan man väl säga.


 

V 12

Barnet

Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar.
All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Det kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.
Längd huvud till stjärt 60 mm.

Mamma

Forskning visar att det är mindre vanligt med missfall efter vecka tolv. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ungefär ett till fyra kilo. Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt. Det är helt normalt. Ni har kanske redan berättat för era föräldrar och/eller nära vänner att ni väntar barn. Men många väntar med att berätta till vecka tolv. Andra berättar från dag ett och tänker kanske att om det sker ett missfall så vill vi kunna prata med våra nära om det. Det kan vara skönt att få berätta, att inte hålla på hemligheten längre. Äntligen får ni glädjas öppet tillsammans med era vänner och familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar