söndag 2 december 2012

Julkalender - Lucka 2 - Berätta om staden du bor i

Berätta om staden du bor i

Jag bor i Göteborg men är uppvuxen i en liten håla i Småland där det bor drygt 7000 pers i hela kommunen (tror jag alltså, har inte jättekoll) och nu bor jag då i en storstad istället där det bor runt 550 000 invånare (i tätorten, tack wiki;)). Så det är lite skillnad men jag trivs mycket bättre i storstan, jag gillar att ha ljud omkring mig, vilket det ju nästan alltid är här, antingen från bilar, grannar eller annat. Sen får det ju vara nån måtta när det gäller grannarna och ljud, haha!

Finns mycket att göra här, bor ca 15-20 min med spårvagn från centrum och där inne finns ju 5:an (Nordstan) där alla affärer man kan tänka sig finns. Själv brukar jag, när jag för ovanlighetens skull tar mig in dit, hålla mig till klädaffärerna, leksaksaffärerna och sportaffärerena, där finns det ju jag är mest intresserad av. Anledningen till att jag inte är inne så ofta är för att jag trots att jag gillar storstan inte är sådär jätteförtjust i att behöva trängas med hela Göteborg på 5:an. Så jag brukar åka in tidigt så man slipper alla köer och så.

Annars finns det ju Liseberg så klart, har bara varit där en gång sedan jag flyttade hit dock, inte så mycket för åkturer på gamla dagar, hehe!;) Men vi ska försöka gå en gång om året med barnen från och med 2013 är det tänkt. Och inte långt från Liseberg finns Universeum som visserligen är kul/intressant men löjligt dyrt att komma in på om hela familjen ska med (kostar i princip lika mycket för hela våran familj att gå på Borås Djurpark).
Det finns dock billigare nöjen som tillexempel Naturhistoriska och Sjöfartsmusséet.

Just här där jag bor (i Kortedala) finns väl inte så himla mycket nöjen kanske men vi har det mesta man behöver, frisör, pizzeria, Ica, Hemköp, en prylaffär, ett par klädaffärer (inga kända så att säga utan egenföretagare typ), Kinarestaurang, bibliotek och ja, lite allt möjligt. Det jag gillar mest är att det finns många fina ställen att promenera/springa på men en nackdel i det är även att det är mycket backar men så bor vi ju i en dal;)
Sen älskar jag dagiset som barnen går på, världens trevligaste personal och dom har utvecklats massor sen dom började där.
En annan sak som jag gillar är att man känner igen personalen när man handlar och dom en så det blir lite mer sådär "kompisstämmning" när man handlar.

Ja, Göteborg är stort och det finns ju miljoner saker till att skriva om säkert men detta får duga för min del!


  1. Berätta om dig själv.
  2. Berätta om staden som du bor i.
  3. Berätta om din bästa vän.
  4. Berätta om en person som du beundrar.
  5. Berätta om vem du var för ett år sedan.
  6. Berätta om bloggarna du läser.
  7. Berätta om ett av dina favoritfotografier.
  8. Berätta om ett av dina favoritplagg.
  9. Berätta om en av dina favoritlåtar.
  10. Berätta om vad som finns i din väska.
  11. Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut.
  12. Berätta om någon som du saknar.
  13. Berätta om din favoritsak i ditt hem.
  14. Berätta om ett fotografi som någon annan tagit på dig.
  15. Berätta om en av dina favoritböcker.
  16. Berätta om hur du var när du var liten.
  17. Berätta om hur en perfekt dag ser ut för dig.
  18. Berätta om en plats du absolut vill besöka innan du dör.
  19. Berätta om en vän som bor långt bort.
  20. Berätta om vad du önskar dig i julklapp.
  21. Berätta om någon som du älskar.
  22. Berätta om något som du är beroende av.
  23. Berätta om ditt bästa julminne.
Berätta om fem fina saker som har hänt under den här decembermånaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar