tisdag 16 oktober 2012

Vecka 26 (25+0)

 

Vecka 26 idag, börjar så smått närma mig både vecka 30 och tredjetrimestern, spännande värre! Man kommer närmare och närmare att få träffa vår lille kille där inne♥ Japp, det var en kille!:) Var ju på ultraljud idag och när vi väl skulle få se vilket kön bebis hade så sa hon att vi nog kunde se det själva, haha och ja, han visade upp härligheterna ordentligt!



Har "hållt" mig från att packa BBväskan än så länge men tänkte börja så smått i om några veckor, alltid skönt att ha en del klart innan det är dags. Sen gillar jag ju att packa som sagt så att jag inte gjort det än är ju otroligt;)

Mår ok nu för tiden, tröttheten segar sig kvar och jag behöver oftast vila en timme eller två under dagen (vilket oftast är omöjligt) för att orka med ordentligt. Sen har vi ju fogarna som värker till och från, håller tummarna att det inte blir värre för än så länge står jag ut även om det är jobbigt att gå ibland, speciellt i trappor.
Andningen får jag problem med ibland också och ska till barnmorskan ikväll och kolla upp mig lite.

Vecka 26

Barnet

Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö.
Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster.
Vikt 900 gram.

Mamma

Hela kroppen påverkas av graviditeten. Därför är det viktigt för kroppen att vara i god kondition. Motion ökar konditionen och välbefinnandet. Om du är van vid att jogga, simma eller gymnastisera kan du fortsätta med det i samma utsträckning som förut men undvik gärna hård träning och tyngre sporter. Om du inte motionerar regelbundet kan du ta dagliga promenader eller cykelturer. Eller kanske simma någon gång i veckan. Du känner oftast själv vilket tempo som är bra för dig. Det finns även olika gymnastikgrupper för gravida. Hör med din barnmorska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar