tisdag 30 november 2010

Ett par recept

Ska ju som sagt snart baka lussebullar och pepparkakor, så för att vara snäll(som man blir av pepparkakor, hehe) tänkte jag lägga ut recepten som jag använder, som jag fått från min mamma, alltid är det väl någon som kanske vill ha.
Håll till godo!

Mor Evas pepparkakor (Ca 80 st):

Ingredienser
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 3/4 dl vatten
  • 2 dl socker
  • ½ dl sirap
  • 150 g margarin
  • ½ msk malda nejlikor
  • ½ msk kanel
  • ½ msk mald ingefära
Gör såhär:
  • Blanda mjöl med bikarbonat och kryddorna
  • Koka upp vatten och socker, tillsätt margarin och sirap
  • Rör därefter ner mjölblandningen
  • Degen blir lös men hårdnar efter att den fått vila i kylen under natten. Degen klarar sig 1 vecka i kylen.
  • Sen är det bara att ta ut den och börja baka. Jag tar alltid ut den 1-2 timmar innan så den hinner bli lite lättare att hantera då den är väldigt hård när det vart i kylen.
  • Kavla tunnt på mjölat bord.
  • Lägg på pepparkaksformar(såklart) och ta sedan figurerna och lägg på smord plåt(jag brukar ha bakplåtspapper istället).
  • Grädda i ugnen på 225 grader i ca 5 min.
  • Låt svalna på plåten innan dom tas bort.
Mor Evas Lussebullar (ca 32st):
  • 100 g Röd jäst
  • 200 g margarin
  • 5 dl rödmjölk
  • 3 pkt saffran
  • 1 tsk salt
  • 3 dl socker
  • 18-20 dl vetemjöl
  • 1 ägg till pensling
  • Russin till garnering
Gör såhär:
  • Smula ner jäst i en bunke.
  • Smält margarinet.
  • Häll i mjölken i margarinet, ska bli fingervarmt.
  • Stöt saffran i en mortel tillsammans med en sockerbit.
  • Skölj ur moteln med lite degspad så all saffran följer med.
  • Häll lite degspad på jästen och rör ut den.
  • Tillsätt sedan resten av degspadet.
  • Häll i socker, salt, saffran och vetemjöl(degen ska vara kladdig men ändå släppa bunken).
  • Arbeta degen kraftigt, lägg bakhandduk över och låt jäsa 30 min.
  • Lägg degen på mjölat bord och arbeta ihop den.
  • Dela degen i 4 delar och skär i 8 bitar på varje bit.
  • Forma degen till en lussebulle och lägg på bakplåt med bakplåtspapper(4 plåtar).
  • Lägg handduk över dom och låt jäsa 30-40 min.
  • Pensla bullarna med ägg och tryck i russin(om man vill det).
  • Grädda i ugn, mitten i 250 grader i 5-10 min.
ENOY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar