tisdag 12 oktober 2010

Att handla med min 2 åring

Idag var vi och handlade på ICA, jag och barnen alltså. Eftersom jag är själv så får ju F gå bredvid eller sitta i fotsacken(tror jag det heter) i Ls vagn men det brukar bli så att hon vill gå själv.
För att göra det lite roligare så brukar jag låta henne välja vilket bröd vi ska ta t ex och lite annat så hon känner att hon hjälper till, för hon tycker det är så roligt!
Visst går och drar i sådant hon inte ska men då är det bara att snällt säga att nej det där rör vi inte eller lägg tillbaks det där. Brukar funka 9 av 10 gånger så hon är trots allt är hon en duktig liten tjej♥ Och än så länge har ingen klagat när hon sprungit fritt i affären, tur det, hehe!

Idag fick hon hjälpa till och välja bröd och middag. Hon stod nämligen vid korven och köttbullarna, pekade och sa däe! Så jag lät henne helt enkelt ta det hon ville ha och då blev det köttbullar, utan tvekan också. Sen gick vi till pastan, haha ja och där lät jag ju henne välja men jag föreslog ju makaronerna vilket hon också tog.
Hihi hon är allt för go min lilla brutta♥

Men jag tror helt enkelt på att låta barnen hjälpa till, så länge dom kan sköta sig i affären såklart vilket jag nu då är glad att F gör då hon inte kan sitta i en vagn. Hade vart jobbigt om hon sprungit omkring och inte lyssnat ett dyft på mig och bara härjat. Nä då hade jag nog skippat affären tills C kommit hem men som sagt, har väl turen att ha en relativt lydig unge... ibland, hehe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar